Friday, September 4, 2009

كتف حمادة و السكة الحديد



مشهد رقم واحد
عربات الدرجة الأولى - سعر التذكرة خمسين جنيه - العربة لونها بني كئيب الزجاج مكسور و الكراسي مفكوكة تتحرك في مكانها كلعب الأطفال .. الناس تشتم و تزفر ..يدخل وفد من السياح الأجانب .. يسألوننا غير مصدقين بما معناه " وحياة أبوكم يا شيخ دي الدرجة الأولى؟؟؟؟" يعلو صوت أحد المواطنيين من بعيد على الكمسري .. يا حرامية يا زبالة دي درجة أولى يا حرامية ؟؟؟؟؟؟
مشهد رقم 2
مجموعة حثث متكومة على بعد مسافة قصيرة من شريط القطار .. الجثث مشوهة لأطفال و رجال و نساء و عنوان في أحد الصحف
مصرع 58 شخص في حادث قطار ..
مشهد 3
اعلانات الحكومة في الاذاعة عن التحذير من الاساءة الى سرقة حنفيات السكة الحديد و الاصلاحات الجديدة الخاصة بالفلوس اللي الحكومة تدفعها من أجل تحسين حال المسافرين ..
سؤال خبيث يسأله سائق التاكسي الذي كان يقلني الى المحطة
هوة الباشا الوزير شم حمامات القطر قبل كده و الا استعملها علطول و توكل على الله ؟
مشهد 4
نصف مليون مصري يستقلون يوميا محطات القطار لا يسمعون الوزير و لا الحكومة و لا الحنفيات و لا يقطعون الكراسي و كل ما يأملون هو الوصول سالمين قبل أن يكونوا شهداء المحطة القادمة
مع اخلص التحيات لكتف حمادة
مشهد 5
كلمة مسئول هيئة النقل والمواصلات
تعتبر الهيئة القومية لسكة حديد مصر من اكبر المؤسسات الاقتصادية في مصر و العالم العربي و هي الاكبر في مجال خدمال النقل (الركاب و البضائع)وتعتبر العمود الفقري لنقل الركاب في مصر حيث يبلغ حجم نقل الركاب بالسكك الحديدية ما يقرب من 1.4 مليون راكب يوميا و يبلغ نصيبها من نقل الركاب اكثر من 30% من اجمالي حجم النقل علي المستوى القومي

2 comments:

هبة المنصورة said...

كان نفسي أتعرف عليكي ف ظروف أحسن من كده يا مها.. بس نعمل ايه غير إن احنا بنعبر عن اللي جوانا هنا.. أنا ماليش ف الأرقام والإحصائيات.. بس باحب أكتب عن موقف مريت بيه ومشفقة ع الناس ونفسي مانتعذبش أكتر من كده.. سواء ف القطر أو كل مانشوف ونسمع إعلانات التطوير إياها

mahasen saber said...

ركاب القطارات فى مصر بيعدى المليون راكب يوميا

طب يا ترى عدد ضحاياها قد ايه

يا رب اغمض عينى وافتحها الاقى الاهمال بئا فعل ماضى ومنسى من حياتنا يا مصريين